رپورتاژ آگهی

آیا با افزایش قیمت محصولات پلاستیک، قیمت لوله و اتصالات هم افزایش می‌یابد؟

آیا با افزایش قیمت محصولات پلاستیک، قیمت لوله و اتصالات هم افزایش می‌یابد؟

.

قیمت لوله و اتصالات

.

محصولات پلاستیکی امروزه از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و طیف گسترده‌ای از مواد مصنوعی و نیمه مصنوعی را پوشش می‌دهند و هرروزه بر کاربردهای آنها اضافه می‌شود. پلاستیک‌ها می‌توانند در شکل‌های مختلفی همچون فیلم‌ها، الیاف، صفحات، لوله‌ها، بطری‌ها، جعبه و … وجود داشته باشند. در حقیقت پلاستیک‌ها نوعی مواد پلیمری هستند و می‌توانند در ساخت انواع لوازم پزشکی، صنعتی و … به کار بروند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مواد پلیمری تولید انواع لوله و اتصالات است که در سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شوند و از تنوع بالایی برخوردارند. قیمت لوله و اتصالات می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی باشد که در ادامه مطلب به بررسی آنها پرداخته خواهد شد.

.

قیمت لوله و اتصالات

هرچند که امروزه لوله و اتصالات مختلف از انواع مواد اولیه همچون فلزات تولید می‌شوند اما در سال‌های اخیر لوله و اتصالات پلیمری رواج بسیار زیادی پیدا کرده و به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، قابلیت بازیافت، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه، انعطاف و ارتجاع پذیری بالا، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، سطح صاف، طول عمر بالا و … بیشتر از انواع محصولات دیگر استفاده می‌شوند.

لوله و اتصالات پلیمری و پلاستیکی می‌توانند شباهت‌های متعددی داشته باشند هرچند که تفاوت‌های ویژه‌ای نیز دارند و قیمت آنها نیز می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون قیمت مواد اولیه، نرخ ارز، هزینه‌های حمل‌ونقل، هزینه‌های انرژی، میزان عرضه و تقاضا، وضعیت واردات و صادرات و … قرار بگیرند.

.

قیمت لوله و اتصالات

.

رابطه قیمت پلاستیک و لوله و اتصالات

هرچند که پلاستیک و پلیمرها اغلب به جای همدیگر استفاده می‌شوند اما تفاوت‌های عمده‌ای دارند. در حقیقت پلیمرها به صورت ارگانیک و طبیعی موجود می‌باشند و یا به صورت ترکیبی از مونومرها تولید می‌شوند در حالی که پلاستیک‌ها دسته‌ای از بلورها هستند که به صورت زنجیرهای پلیمری ساخته شده و می‌توانند ارگانیک یا مصنوعی و ترکیبی باشند.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که همه پلاستیک‌ها پلیمر هستند اما پلیمرها نمی‌توانند جز مواد پلاستیکی قرار بگیرند بنابراین می‌توان گفت هر فاکتوری که قیمت پلاستیک را تحت تأثیر قرار بدهد می‌تواند بر روی قیمت لوله و اتصالات پلیمری نیز مؤثر باشد.

.

عوامل مؤثر در افزایش قیمت لوله و اتصالات

همان‌طور که گفته شد تمامی پلاستیک‌ها پلیمر هستند و از آنجایی که امروزه لوله و اتصالات ساختمانی، صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی بیشتر از جنس مواد پلیمری همچون PVC، UPVC، CPVC و … هستند می‌توان تمامی عوامل مؤثر بر قیمت پلاستیک‌ها را در افزایش یا کاهش قیمت لوله و اتصالات دخیل دانست.

.

 نرخ مواد اولیه

در اصل پلیمرها و پلاستیک‌ها از انواع مواد اولیه و به روش های مختلفی همچون بسپارش تولید می‌شود و طبیعتاً قیمت مواد اولیه می‌تواند بر روی قیمت پلاستیک‌ها و انواع لوله و اتصالات پلیمری مؤثر باشد. هر چه قیمت مواد اولیه بیشتر باشد به تناسب آن قیمت پلاستیک‌ها و لوله و اتصالات نیز افزایش پیدا می‌کند.

.

 نرخ ارز و نوسانات آن

عامل دیگری که می‌تواند در کاهش یا افزایش قیمت پلاستیک و پلیمر و محصولات پلاستیکی مؤثر باشد قیمت ارز و نوسانات آن است. مواد اولیه بسیاری از محصولات پلاستیکی و پلیمری که در داخل کشور تولید می‌شود از کشورهای خارج تأمین می‌شود و این به معنی نیاز به مبادلات ارزی خواهد بود هر چه نرخ ارز و نوسانات آن بالا باشد قیمت این محصولات نیز افزایش می‌یابد.

 میزان عرضه و تقاضا

عدم تناسب عرضه و تقاضا در همه حوزه‌ها می‌تواند مشکلات و معضلات متعددی ایجاد کند. در حقیقت هر چه میزان عرضه محصولات پلاستیکی و پلیمری کمتر شود قیمت آنها افزایش پیدا می‌کند. البته باید توجه داشت که کاهش میزان عرضه نیز می‌تواند عوامل مختلفی همچون نرخ ارز، هزینه‌های تولید، شرایط دمایی و آب و هوایی و … داشته باشد.

.

قیمت لوله و اتصالات

.

 قیمت نفت خام

در حقیقت پلاستیک‌ها مواد نیمه ارگانیکی هستند که از نفت خام گرفته شده و با نام پلیمر شناخته می‌شوند به همین دلیل می‌توانند به صورت مستقیم تحت تأثیر قیمت نفت خام قرار بگیرند. هر چه قیمت نفت خام افزایش پیدا کند به تناسب آن قیمت پلاستیک‌ها افزایش پیدا کرده و همین امر می‌تواند باعث افزایش قیمت لوله و اتصالات شود.

 هزینه‌های حمل‌ونقل، انرژی و تولید

در اصل تولید یک کالا و محصول خاص می‌تواند مراحل و فرآیندهای متعددی داشته باشد و طبیعتاً هر کدام از این مراحل می‌توانند هزینه‌های متفاوتی داشته باشند. حمل‌ونقل، فرایند تولید و … هر کدام می‌توانند هزینه‌های مختلفی در بر داشته باشند و این هزینه‌ها قطعاً می‌توانند بر روی محصول نهایی تأثیر داشته باشند. با افزایش هزینه‌های انرژی، تولید و … هزینه پلاستیک‌ها نیز افزایش یافته و در نهایت باعث افزایش قیمت لوله و اتصالات می‌شود.

.

در کنار موارد ذکر شده فاکتورهای دیگری نیز می‌توانند بر روی قیمت پلاستیک‌ها و افزایش قیمت لوله و اتصالات تأثیر داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل شرایط پتروشیمی‌ها و تولیدات آنها، میزان واردات و صادرات، برند و شرکت‌های تولید کننده محصولات، کیفیت مواد اولیه، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مواد و … می‌باشند.

.

جمع‌بندی نهایی

از آنجایی که تمام پلاستیک‌ها زیرمجموعه مواد پلیمری به شمار می‌روند و امروزه بسیاری از انواع لوله و اتصالات از مواد پلیمری تولید می‌شوند می‌توان گفت که افزایش قیمت محصولات پلاستیک تأثیر مستقیمی بر روی افزایش قیمت لوله و اتصالات خواهد داشت. افزایش قیمت پلاستیک‌ها نیز می‌تواند تحت تأثیر نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، میزان واردات و صادرات، قیمت جهانی نفت خام، قیمت مواد اولیه و … باشد و در نهایت بر روی قیمت محصولات پلاستیکی و پلیمری مانند لوله و اتصالات تأثیر داشته باشد.

.

منبع : https://www.vinoplastic.com/

.

.

.

4.6/5 - (5 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا