رپورتاژ آگهی

چند راهکار مفید برای مدیریت بهینه انبار

چند راهکار مفید برای مدیریت بهینه انبار

مدیریت بهینه انبار یکی از مهم‌ترین کارهای مدیریتی در صنایع کوچک یا بزرگ است که می‌تواند تأثیر چشمگیری در هزینه‌های مادی و زمانی داشته باشد. فاکتورهای متعددی برای این مدیریت وجود دارد یکی از مهم‌ترین‌های آن سیستم قفسه بندی انبار است. اگر صاحب کسب و کار هستید یا مدیریت انبار را بر عهده دارید حتماً تا به حال برای شما پیش آمده که در فهرست موجودی کالاها به مشکل بخورید! در مطابقت فهرست با تعداد کالاهای موجود، آماده سازی آن‌ها برای ارسال به موقع یا تحویلشان به راننده دچار چالش شوید! به نظر شما مدیریت انبار دقیقاً به چه کاری گفته می‌شود و برای انجام صحیح آن باید چه فاکتورهایی در نظر گرفته شود؟

.

چند راهکار مفید برای مدیریت بهینه انبار

مدیریت انبار چیست؟

به کلیه فرایندهایی که برای اجرای صحیح عملیات روزانه یک انبار انجام می‌شود اعم از دریافت کالاها، سازماندهی محیط انبار، مدیریت موجودی‌ها، برنامه ریزی بابت نیروی کار و تکمیل و ارسال سفارشات «مدیریت انبار» می‌گویند. مدیریت این بخش باید ترکیبی از بهینه سازی و یکپارچه سازی باشد. شخصی که مسئولیت این بخش را بر عهده می‌گیرد باید هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش و بهره‌وری را افزایش دهد. هدف کلی از مدیریت انبار بهبود بخشیدن به فرآیندهای ورودی، ذخیره سازی، بسته بندی، برداشت سفارش‌ها و مدیریت بازگشتی‌ها است.

8 راهکار مفید برای مدیریت صحیح انبار

نیروی کار ساده، راننده اختصاصی جهت ماشینهای انبار، مسئول مواد اولیه، کالاها و اقلام، دستیار بارگیری و دریافت، متخصص بارگیری، کارشناس برنامه ریزی، دستیار دریافت و ارسال محصولات، دریافت کننده محصولات، کارمند انبار، کارمند انباشت، ناظر انبار و مدیر انبار از جمله افرادی هستند که تحت عناوین مختلف در انبار مشغول به کار می باشند. انبارداری موضوع چالش برانگیزی است و به برنامه ریزی دقیقی احتیاج دارد. برای اینکه این کار به درستی انجام شود چند راهکار پیشنهادی برای شما داریم:

1.انتخاب یک سیستم قفسه بندی مناسب

به‌طور کلی قفسه بندی انبار به دو گروه زیر تقسیم می‌شود:

 قفسه بندی معمولی انبار: قفسه بندی بدون کلیپ / قفسه سیمی / قفسه پرچی / قفسه فلزی پیچ و مهره ای
 قفسه بندی صنعتی: قفسه خود جریان / قفسه خود راهرو / قفسه بندی پوش بک / قفسه بندی کانتی لور / قفسه بندی سنگین کفپوشدار / قفسه بندی پالت راک

همان‌طور که می‌بینید سیستم‌های قفسه بندی در انبار بسیار متنوع هستند. شما می‌توانید با توجه به نحوه چیدمان، فضای انبار و ساختار مدنظرتان آن‌ها را انتخاب کنید تا به بیشترین بهره‌وری برسید. اگر سیستم قفسه بندی درست باشد هنگام پیدا کردن اقلام یا جایگذاری آن‌ها هرگز دچار مشکل نمی‌شوید.

2.تقویت لجستیک داخلی

دریافت کالا، جابه‌جایی آن در مجموعه، چیدمان صحیح، نگهداری و خروج آن یک جریان دائم و روتین در انبار است که اصطلاحاً به آن «لجستیک داخلی» می‌گویند. برای اینکه بهره‌وری در انبار افزایش پیدا کند باید فرآیند لجستیک به درستی انجام شود و کلیه محدودیت‌ها تا حد ممکن رفع گردد.

3.مکانیزه کردن انبار

سیاست‌های مدیریتی و نحوه مدیریت موجودیها در انبار تا حد زیادی در بهره‌وری نهایی کار تأثیر گذار است. در گذشته اجرا و کنترل فرآیندهای انبارداری به‌صورت دستی انجام می پذیرفت اما این روزها از نرم افزار مدیریتی WMS استفاده می‌شود. بر مبنای این سیستم، تمام ورودی‌ها، خروجی‌ها، مدیریت کالاهای موجود، محل قرار گرفتن آن‌ها و کلیه جزئیات مورد نیاز به‌طور دقیق تعیین و کنترل می‌شود. آمیختن مدیریت انبار با سیستم‌های نرم افزاری می‌تواند به مدیریت بهتر و بهینه‌تر این بخش کمک کند.

.

چند راهکار مفید برای مدیریت بهینه انبار

4.چیدمان بهتر کالاها

بکارگیری سیستمهای قفسه بندی به چیدمان بهتر کالاها کمک می‌کند. چیدمان درست باید به گونه‌ای باشد که:

 هر وقت لازم بود کالایی برداشته یا جابه‌جا شود و به دیگر محصولات آسیبی وارد نشود.
 جک پالت یا لیفتراک کم‌ترین مسیر را طی کند.
 کالاهای مشابه با هم اشتباه نشوند.
5.ساده سازی فرایندهای انبارداری

بطور کلی فرایند انبارداری از کارهای زیر تشکیل می‌شود:

 دریافت و بررسی کالاها
 کدگذاری کالاها
 چیدمان آن‌ها در قفسه انبار
 خروج کالاها از قفسه
 انتقال آن‌ها به بخش‌های مختلف یا بخش تحویل
 ثبت خروج کالا
 بارگیری کالاهای جدید

برای مدیریت بهینه انبار باید فرایندهای گفته شده تا حد ممکن ساده سازی شوند. هر چقدر امکانات بهتر و بیشتری در انبار وجود داشته باشد مدیریت این بخش نیز راحت‌تر می‌شود.

6.به روز بودن

یک موضوع بسیار مهم در مدیریت بهینه انبار، همراه بودن با جریان تکنولوژی است. شما باید از تکنولوژی‌های نوین آگاه باشید و تا حد امکان از آن‌ها به نفع خودتان استفاده کنید. مطمئن باشید که در ازای پولی که هزینه می‌کنید اتفاقات مفید و ارزشمندی برای شما رخ می‌دهد.

7.انبارداری مشتری محور

یک سیستم انبارداری خوب باید به شکلی باشد که رضایت مشتری را به سمت خود جلب کند. در حالت عادی مشتری به شما نمی‌گوید که چگونه محصولاتتان را کنترل و مدیریت کنید اما آن‌ها ایده‌هایی برای خرید و ارسال بهتر دارند و شما می‌توانید این موضوع را با توجه به رفتارشان تشخیص دهید. فرض کنید شما محصولی دارید که میزان تقاضا برای آن بسیار بالا است. در این شرایط باید مدیریت این بخش را با دقت و ظرافت بیشتری انجام دهید تا کالاها در کوتاه‌ترین زمان بارگیری شوند و به دست مشتری برسند.

.

چند راهکار مفید برای مدیریت بهینه انبار

.

8.خلق یک سیستم انعطاف پذیر

سیستم مدیریت انبار باید انعطاف پذیر باشد. در حالت کلی قوانین، دستورالعملها و جریان‌های کاری در این بخش بسیار حیاتی است اما باید بتوانید در صورت لزوم استراتژی‌های موجود را تغییر دهید. بخش انبار گاهی اوقات با اتفاقات پیش بینی نشده‌ای مواجه می‌شود. شما باید برای این اتفاقات پیش بینی نشده، شرایطی را در نظر بگیرید. این شرایط باید با حداقل اصطکاک، پیاده سازی شوند.

.

در آخر

باید به این نکته اشاره کنیم که کلیه فعالیت‌های انبار به‌صورت دستی یا خودکار انجام می‌شود. برای انجام این کارها زمان، افراد، فضا و تجهیزات کافی لازم است. در صورتی که مدیریت انبار به درستی انجام نشود مشکلات متعددی همچون: جدایی کارکنان و تیم‌ها، فرایندهای متضاد، تجهیزات ناکارآمد، عدم موجودی صحیح کالاها طبق سیستم، طرح‌های غیر قابل انعطاف که بهره وری را کاهش می‌دهند، به وجود می‌آید و این موضوع به‌طور مستقیم بر «سودآوری» تأثیر می‌گذارد.

.

4.7/5 - (4 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا