رپورتاژ آگهی

ساختمان های شیشه ای مشهور جهان

ساختمان های شیشه ای مشهور جهان

در معماری سنتی از مصالح طبیعی مثل سنگ، چوب و خاک برای ساخت ساختمان‌ها و بناهای مختلف استفاده می‌کردند اما در معماری نوین تلاش شده تا از مصالح جدید استفاده بیشتری شود که شیشه هم جزو مهم‌ترین مصالح در معماری امروزی است که تنها منحصر به نمای شیشه ای نمی‌شود.

به عنوان مثال انتخاب متریال برای راه پله می‌تواند تصمیم سختی باشد. انتخاب درست می‌تواند به برجسته کردن زیباترین ویژگی‌های فضای شما کمک کرده و سبک داخلی که شما با دقت طراحی کرده‌اید را تقویت کند، این اتفاق تنها با پله شیشه ‌ای امکانپذیر است.

یا استفاده از نرده شیشه ای زیبا و مدرن، امنیت را بدون فدا کردن سبک عرضه می‌کند. سادگی در طراحی و ظاهر مجلل آن را از نرده‌های چوبی، آهنی و آلومینیومی متمایز می‌کند و یک افزودنی جذاب برای استخر، پاسیو، باغ، تراس و … است.

ساختمان های شیشه ای مشهور جهان

در واقع تغییراتی که در صنعت معماری به‌ویژه مصالح مورداستفاده برای ساخت بناها ایجاد شده جزو مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب در صنعت معماری است. استفاده از شیشه برای مصالح مورداستفاده در ساخت بنا یکی از مشخصه‌هایی است که امروزه بیشتر به چشم می‌خورد. شیشه یکی از مطلوب‌ترین مصالح ساختمانی در دوران مدرن است زیرا هم از نظر انرژی کارآمد و هم از نظر زیبایی به یک اندازه دلپذیر است.

تعداد کمی ساختمان شیشه‌ای از سال‌های گذشته تاکنون بنا شده‌اند که زیبایی و نوآوری خاصی در آن‌ها وجود دارد. در اینجا قصد داریم به تعدادی از معروف‌ترین ساختمان‌های شیشه‌ای مشهور جهان بپردازیم.

‎ برج تبر سنت ماری ۳۰

ساختمان 30 St Mary Axe, London با نام ‏The Gherkin‏ هم شناخته می‌شود که جزو بلندترین ساختمان‌های لندن است. ‏

این آسمان خراش تجاری 591 فوت (180 متر) ارتفاع در قلب مرکز مالی لندن قرار دارد. و 41 طبقه را در خود جای داده است. پس از یک پروسه برنامه ریزی طولانی، ساختار شیشه ای زیبای این برج در آوریل 2004 افتتاح شد.

ساختمان 30 St Mary Axe, London از پنل‌های ضخیم شیشه‌ای ساخته شده ‏و توانایی هدایت نور و گرمای طبیعی را به داخل ساختمان دارد؛ به‌خاطر همین ویژگی انرژی کمتری جهت اداره‌کردن این بنای 41 طبقه در ‏برابر سازه‌های مشابه مصرف می‌شود.

جالب است بدانید ‏The Gherkin‏ در سال 2004 ‏نشان سلطنتی معماری بریتانیایی و جایزه استرلینگ را توانست کسب کند. ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏‏‏

‏ THE SAGE

Sage یک بنای شیشه ای زیبا و یکی از معروف ترین ساختمان ها در شمال انگلستان است. Sage به عنوان مکانی برای اجرای موسیقی و کنسرت معاصر استفاده می‌شود و در ساحل جنوبی رودخانه Tyne واقع شده است.

‏‏Kanagawa Institute of Technology Workshop, Tokyo

‏‏Kanagawa Institute of Technology Workshop, Tokyo

‏این ساختمان توسط جونیا ‏ایشیگامی ساخته شده و در مرکز تکنولوژی کاناگاوا فرانما ترین واقع شده است. این ساختمان فقط یک اتاق دارد که مساحت آن حدود 2000 مترمربع تخمین زده شده است. این بنای باشکوه نمای شیشه‌ای، پنل‌های شیشه‌ای و ستون‌های فلزی سفیدرنگی دارد که کل نمای آن در واقع تصویر یک جنگل را به فرد نشان می‌دهد.

‎ The Farnsworth House, Plano‎‏‏‏‏‏‏‏‎

قدیمی‌ترین ساختمان در فهرست ساختمان ‌های شیشه ‌های مشهور جهان این بنا است که توسط معمار معروفی به نام ‌ Ludwig Mies van der Rohe‏ طراحی شده است.

از ویژگی‌‌هایی منحصر به فرد این ساختمان می‌توان به فرانما بودن آن اشاره کرد که باعث شده ‏ساکنین به طبیعت نزدیک‌تر باشند. این خانه در سال ۱۹۵۱ توسط معماری که گفته شد برای فردی به نام دکتر ادیت فارنسوورت در نزدیکی رودخانه فاکس شهر پلانو ساخته شده است.

جالب است بدانید که این بنا به‌عنوان یک اثر تاریخی ملی در سال ۲۰۰۶ ثبت شده و امروزه می‌توان به‌عنوان یک موزه از آن دیدن کرد.

‏ Basque Health Department Headquarters, Bilbao‎‏

این بنای هنری به‌قدری زیبا و شگفت‌انگیز است که بیشتر افراد تصور می‌کنند به‌عنوان یک موزه یا یک گالری هنری ساخته شده؛ اما باید بدانید که این بنا در واقع یک ساختمان اداری است.

این ساختمان اداری با ۱۳ طبقه به‌عنوان اداره بهداشت باسک فعالیت می‌کند که جزو بهترین ساختمان‌های کشور اسپانیا است که توسط فردی به نام ‌ Coll-Barreu Arquitectos‏ طراحی آن انجام شده است.

این جاذبه گردشگری بیلبائو به‌خاطر شیشه‌های به کار رفته در ساخت آن نور را به داخل هدایت کرده و فضای ساختمان را روشن می‌کند. ‏ ‏

‎ Hotel W, Barcelona‎‏

ساختمان‌هایی که در شهرهای مختلف کشور اسپانیا ساخته شده است علاوه بر اینکه به عنوان معماری قرون‌ وسطی مشهور هستند در معماری مدرن هم توانسته‌اند شهرت زیادی کسب کنند. به‌عنوان مثال هتل دبلیو که در خط ساحلی بارسلون واقع شده یک نمونه از بناهای معماری مدرن این کشور است.

این ساختمان توسط معماری به نام ‌ Ricardo Bofill‏ در سال ۲۰۰۹ ساخته شده و به دلیل اینکه در ساخت این هتل از شیشه به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرده‌اند، نور طبیعی در آن بازتاب دارد.

نمای این هتل پنج‌ستاره به شکل یک بادبان است و به مهمانان هتل این امکان را می‌دهد از پشت دیوارها از دریای مدیترانه دیدن کنند.

‎ Netherlands Institute for Sound and Vision

‎ Netherlands Institute for Sound and Vision

‏این بنا جزو خاص‌ترین ساختمان ‌های شیشه ‌ای جهان است که در هیلور سام ساخته شده است.

این ساختمان را دو معمار به نام‌های ‌ Willem Jan ‎‏ ‏Neutelings‏ ‏‎ ‎و ‏‎ Michiel Riedijk‏‏‏ را به شکل مکعب با دیواره‌های رنگی ساخته‌اند. از جمله ویژگی‌های این بنا می‌توان به نمای شب خیره‌کننده آن اشاره کرد.

جالب است بدانید که این ساختمان ۱۰ طبقه دارد که پنج‌طبقه آن در زیرزمین ساخته شده و هم اکنون کل طبقات آن به‌عنوان موزه آثار صوتی استفاده می‌شود.

Louvre Pyramid, Paris‎ ‏‏‏‏‏‏‏‎

‏‏ معروف‌ترین ساختمان شیشه‌ای در فهرست این ساختمان‌ها هرم موزه لوور است. این بنا از زمان ساخت تا امروز مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته و معماران بسیاری اعتقاد دارند که این ساختمان همانند لکه ننگی بر زیبایی ‏کلاسیک موزه لوور است.

ساختمان شیشه‌ای Louvre Pyramid, Paris در سال 1989 توسط طراحی به نام ‏I. M. Pei‏ ‏ساخته شده و ورودی اصلی موزه لوور را تشکیل می‌دهد. ‏‏‏

...

Dancing House, Prague‎‏ ‏‏ ‏‏‏‏‏‎

یکی از بناهای خاص در معماری مدرن خانه رقص پراگ است که با نام ‌ Fred and Ginger‏ هم شناخته می‌شوند. ساخت این ساختمان در نزدیکی رودخانه ولتاوا در شهر پراگ ‏در سال 1996 به اتمام رسیده است.

نمای این سازه که بسیار به ‏دو فرد در حال رقص شباهت دارد توسط معمارانی با نام‌های ‌ Vlado Milunić ‎‏ و ‏‎ Frank Gehry طراحی شده است.

خانه رقص پراگ در سال 1996 جایزه طراحی سال را از مجله تایم توانسته کسب کند.

‎ National Centre for the Performing Arts, Beijing‎‏‎

این ساختمان به‌عنوان گرند تئاتر ملی هم نیز شناخته شده و جزو اولین بناهای معماری مدرن و فهرست ساختمان‌  های شیشه‌ای مشهور جهان است.

این ساختمان کاربری چندمنظوره در شهر پکن واقع شده و معمار فرانسوی به نام ‌ Paul Andreu‏ در سال ‏‏2007 آن را بنا کرده است.

از ویژگی‌های ساختمان National Centre for the Performing Arts, Beijing می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ساخته شده از شیشه و تیتانیوم
 مشهور به نام تخم‌مرغ بزرگ
 دریاچه‌ای مصنوعی در ‏اطراف ساختمان
 دارابودن یک سالن اپرا، یک سالن ‏کنسرت و سالن تئاتر
 گنجایش ظرفیت 5000 نفری
4.9/5 - (107 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا