رپورتاژ آگهی

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد دکوراسیون داخلی که باید بدانید!!

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد دکوراسیون داخلی که باید بدانید!!

نکات کلیدی تنظیم قرارداد دکوراسیون داخلی

یکی از شغل‌ها و حرفه‌هایی که با استقبال روزافزون افراد مواجه است، اجرای دکوراسیون داخلی می‌باشد؛ دکوراسیون داخلی، هنر جان بخشیدن به اثاث و لوازم منزل و یا دفتر کار است و نقش مهمی را در افزایش انرژی و روح بخشی به محیط ایفا می‌کند.

این حرفه باید به دست فردی صورت پذیرد که دانش و تخصص مورد نیاز را داشته باشد؛ همین امر سبب شده که افراد، به دنبال همکاری با طراحان متخصص دکوراسیون داخلی باشند و تمایل داشته باشند که با انعقاد قرارداد دکوراسیون داخلی، اجرای دیزاین و طراحی منزل یا دفتر کار مورد نظر خویش را به فرد کاردان بسپارند.

در این مقاله که توسط کارشناسان مجموعه حقوقی وکیل‌باشی نگاشته شده است، قصد داریم 5 نکته طلایی که در هنگام تنظیم قرارداد طراحی داخلی باید بدانید را بیان کنیم؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان طراح، با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی چیست؟

قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی یا (Interior decoration) در زمره قراردادهای پیمانکاری خدمات به شمار می‌آید. قرارداد مزبور میان پیمانکار و کارفرما اعم از شخص حقیقی و یا شخص حقوقی منعقد شده و به موجب آن پیمانکار به اجرای دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان و نوسازی فضای داخلی خانه یا اتاق و یا دفتر کار، در بازه زمانی مقرر و مطابق میل و نظر کارفرما است؛ در مقابل، کارفرما نیز موظف به پرداخت دستمزد و انجام سایر تعهداتی است که مورد توافق قرار گرفته است.

در یک تقسیم بندی دیگر، این قرارداد جزئی از قراردادهای مرتبط با مرحله نازک کاری ساختمان است. نازک کاری ساختمان شامل امور متعددی نظیر سفیدکاری ساختمان، نصب رادیاتور، نصب فن کویل ساختمان و … است که هر کدام به قراردادی مجزا و جداگانه جهت پیشبرد بهتر کار نیاز خواهد داشت.

ارکان قرارداد دکوراسیون داخلی شامل چه مواردی است؟

هر قرارداد از مواد و بندهایی تشکیل شده است که روشن کننده جزئیات دقیق موضوع مورد توافق است. ارکان قرارداد طراحی دکوراسیون و دیزاین دخلی نیز متشکل از مفاد ذیل است:

1.مشخصات طرفین
2.موضوع قرارداد
3.مدت قرارداد
4.محاسبات و مشخصات فنی
5.مبلغ قرارداد
6.نحوه پرداخت قرارداد طراحی معماری
7.تضمین انجام تعهد
8.تضمین حسن انجام کار
9.تعهدات کارفرما
10.تعهدات پیمانکار
11.جریمه تأخیر
12.دوره تضمین قرارداد
13.موارد فسخ
14.فورس ماژور
15.حل و فصل اختلافت
16.نسخ قرارداد

 

هر کدام از بندهای گفته شده از اهمیت شایانی برخوردار هستند، به گونه ای که کوچکترین بی دقتی و سهل‌انگاری در هنگام نوشتن قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی می‌تواند منجر به ورود خسارات فراوان به طرفین قرارداد گردد.

نحوه تنظیم قرارداد اجرای دکوراسیون داخلی

5 نکته مهم در هنگام انعقاد قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی:

در این بخش قصد داریم برای شما از 5 نکته کلیدی که به حفظ حقوق شما در قرارداد، چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان طراح کمک شایانی می‌کند را بیان کنیم:

1.در نظر گرفتن حق فسخ در قرارداد طراحی و دکوراسون داخلی:

این قرارداد از عقود لازم به شمار می آید به این معنا که به جز موارد مصرح قانونی (خیارات)، قابل فسخ یک طرفه نخواهد بود. به همین دلیل طرفین برای حفظ حقوق خود، موارد را جهت ایجاد حق فسخ در قرارداد طراحی و دکوراسیون داخلی در نظر می‌گیرند تا از خسارات احتمالی آینده بتوانند جلوگیری نمایند.

به طور مثال، غیبت غیرموجه پیمانکار یا سرپیچی از دستورات کارفرما و همینطور عدم اجرای صحیح و درست قرارداد، می‌تواند از موارد فسخ این توافق به شمار آید.

2.قرار دادن تضمین انجام تعهد:

اصولاً برای اینکه در ایفای تعهد به وسیله پیمانکار مشکلی به وجود نیاید، کارفرما بندی به نام تضمین انجام تعهد در نظر می‌گیرد که اگر در دوره تضمین، معایب و نقایصی رخ دهد که ناشی از عملکرد پیمانکار باشد، (به تشخیص کارفرما) این امر به منزله عدم اجرای صحیح و کامل تعهدات است و پیمانکار مکلف می‌باشد که ظرف ۱ هفته از تاریخ ابلاغ کارفرما، آن معایب و نقایص را به هزینه خود رفع کند و درصورت عدم رفع عیب و نقص درمهلت مقرر، کارفرما حق دارد نواقص را راساً و به هر ترتیبی که مقتضی بداند رفع نموده و هزینه آن وصول نماید.

3.ذکر دقیق تعهدات مجری و کارفرما:

عمده اختلافاتی که ممکن است بر سر راه مجری و کارفرما قرار گیرد، اختلاف و چالش در شرح وظایف و تعهدات است. به همین دلیل بسیار ضروری است که این الزامات در متن قرارداد درج گردد تا بتواند مانع بروز اختلاف شود. از تعهدات طرفین می‌توان به پرداخت به موقع مبلغ قرارداد توسط کارفرما و همچنین اجرای صحیح و درست موضوع قرارداد توسط طراح و اجراکننده اشاره نمود.

4.تعیین مرجع حل اختلاف در قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی:

حتماً به خوبی می‌دانید که در صورت ایجاد اختلاف، رفع مسئله ممکن است زمان و انرژی زیادی را از شما بگیرد. به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران برای صرفه جوبی در زمان و انرژی خود، داور مرضی الطرفینی را انتخاب می‌کنند تا درصورت وقوع اختلاف، داور وظیفه حل چالش را بر عهده داشته باشد.

5.پیش بینی روزهای سخت {فورس ماژور}:

فورس ماژور یا به عبارت دیگر قوه قاهره، به شرایطی گفته می‌شود که خارج از اراده و خواست طرفین قرارداد است و سبب می‌گردد تا انجام موضوع قرارداد غیر ممکن گردد. یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانید برای اعتبار و صحت بیشتر قرارداد خود آن را به کار گیرید، در نظر گرفتن شرایط فورس ماژور و تعیین تکلیف در این باره است.

در واقع منظور از عبارت فورس ماژور در قرارداد، حوادث و اتفاقات غیرقابل پیش بینی، غیرقابل احتراز، غیرقابل دفع و غیرقابل کنترل است که خارج از اراده و عمل متعهد بوده و در طول مدت قرارداد حادث شده باشد و مانع انجام هریک یا تمام تعهدات قرارداد به صورت کلی یا جزئی گردد.

طرفین تا زمانی که اثر واقعه مذکور متوقف گردد از ایفای تعهدات معاف خواهند بود و هیچ یک از طرفین، مسئول خساراتی که بر اثر این حادثه به طرف مقابل وارد شده است، نمی باشد.

جمع بندی:

همانگونه که مطالعه نمودید، در این مطلب سعی کردیم شما را با قرارداد طراحی و دکوراسیون داخلی و ارکان آن آشنا کرده و مهمترین نکات در تنظیم قرارداد را بیان کنیم.

در نهایت باید گفت که قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، امری حساس بوده و نیازمند دانش و مهارت بالا در این زمینه است: بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد همکاری جدیدی دارید، چه به عنوان پیمانکار و چه به عنوان کارفرما، از فرم قرارداد دکوراسیون داخلی استفاده کنید که توسط وکلای پایه یک دادگستری متخصص در این زمینه نگاشته شده باشد، تا بتواند از حقوق و منافع شما به بهترین نحو محافظت نماید.

.

.

4.5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا