رپورتاژ آگهی

چرا ساخت کلبه سوئیسی محبوب شده است؟

کلبه سوئیسی سازه‌ای چوبی-فلزی و مثلثی‌شکل است

.

چرا ساخت کلبه سوئیسی محبوب شده است؟

.

اگر اهل طبیعت‌گردی و سفر به مناطق بکر باشید حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن، محل اقامت است. مخاطرات طبیعت و نیز شرایط آب‌وهوایی اسکان در چادر و خوابیدن در کیسه‌ی خواب را دشوار و حتی خطرناک می‌کند. یکی از بهترین ایده‌ها برای چنین سفرهایی، اقامت در کلبه سوئیسی است. ایده‌ای که در سال‌های اخیر در کشور ما به‌شدت محبوب شده است.

اما کلبه سوئیسی چیست و چرا ساخت و اقامت در آن تا این اندازه طرفدار پیدا کرده است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه شده و با یکی از ترندهای سفر و گردشگری در سال‌های اخیر آشنا شوید.

کلبه سوئیسی چیست؟

کلبه سوئیسی سازه‌ای چوبی-فلزی و مثلثی‌شکل است که در ضمن برخورداری از سقفی بلند، شامل دو یا سه طبقه است که از داخل ساختمان به یکدیگر راه دارند. این کلبه در خود، تمامی امکانات اقامت چندروزه و حتی دائم اعم از نشیمن، اتاق‌خواب، سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه را فراهم می‌کند. طبقه‌ی اول این سازه، معمولا به نشیمن، سرویس بهداشتی و آشپزخانه اختصاص دارد. در طبقه‌ی دوم، شاهد طراحی اتاق‌خواب و حتی فضای کار هستیم. طبقه‌ی سوم نیز درواقع اتاق زیر شیروانی است که یکی از جذابیت‌های اصلی کلبه سوئیسی محسوب می‌شود.

کلبه سوئیسی در همه‌جای دنیا و ازجمله در کشور ما بیشتر در مناطق جنگلی و کوهستانی ساخته می‌شود. مناطقی که اقامت در آن‌ها دشوار؛ اما به‌خصوص برای گذراندن تعطیلات، جذاب است. نکته‌ی مهم این سازه، استفاده‌ی بسیار بهینه‌ی آن از فضا و به‌خصوص ارتفاع است. نکته‌ای که معمولا در طراحی دکوراسیون داخلی آن نیز رعایت می‌شود. به‌عنوان‌مثال، استفاده از تخت‌خواب‌های تاشو، مبلمان‌های چندمنظوره، انواع شلف و فضاهای ذخیره‌سازی هوشمندانه و پنهان در آن‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود.

کلبه سوئیسی علاوه بر سازه‌ی اصلی مثلثی، می‌تواند شامل یک فضای الحاق‌شده عموما مستطیلی نیز باشد. در‌این‌صورت، امکان تفکیک فضاهایی مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و فضای کار از محل نشیمن و اتاق‌خواب وجود دارد.

با این مقدمه در ادامه، مهم‌ترین دلایل محبوبیت کلبه سوئیسی در دنیا و نیز در ایران را بررسی می‌کنیم.

هزینه ساخت اندک کلبه سوئیسی

.

نسبت به خانه‌های شهری و حتی روستایی، هزینه‌های ساخت کلبه سوئیسی را می‌توان مقرون‌به‌صرفه و پایین‌تر دانست. این سازه، ساختار و معماری ساده‌ای دارد که قطعا هزینه‌های شما در بخش معماری و مهندسی را کاهش داده یا حتی رفع می‌کند. از سوی دیگر، بسیاری از انواع عملیات معمول ساخت‌وساز در این سازه حذف می‌شود.

البته حتما باید سیستم فاضلاب کوچکی طراحی کنید. همچنین، مقداری هزینه و عملیات نیز برای ساخت فونداسیون کلبه خواهید داشت. اما این هزینه‌ها چندان قابل‌ملاحظه نبوده و زمان چندانی هم نمی‌برد.

.

کلبه سوئیسی در همه‌جای دنیا و ازجمله در کشور ما بیشتر در مناطق جنگلی و کوهستانی ساخته می‌شود.

.

متریال اصلی در ساخت کلبه سوئیسی نیز چوب و برخی مقاطع فلزی مانند تیرآهن هستند. بنابراین اساسا متریال‌هایی مانند میلگرد، بتن و غیره از این سازه حذف شده یا به حداقل می‌رسند. به همین دلیل، برآورد هزینه‌ی ساخت این کلبه نیز ساده و سریع است. تنها با استعلام قیمت تیرآهن و چوب، ۹۰ درصد از هزینه‌های ساخت را تخمین زده‌اید.

اجرای ساده و سریع

در مقایسه با ساخت ویلا، طراحی و اجرای کلبه جنگلی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است. اجرای فونداسیون این سازه به زمان و حتی مهارت چندان زیادی نیاز ندارد. قطعات، دیوارها، سقف‌ها و بخش‌های مختلف دیگر سازه نیز معمولا به‌صورت پیش‌ساخته تولید شده و تنها در محل مونتاژ می‌شوند. سرعت بالای ساخت این سازه، مزایای اقتصادی ثانویه‌ای برای سازنده‌ی آن در پی دارد.

لازم به ذکر است که برای ساخت کلبه سوئیسی به مجوز ساخت نیاز است. برای این منظور با سازمان‌هایی مانند شهرداری، نظام مهندسی، اداره مسکن و شهرسازی و غیره سروکار خواهید داشت. در مراحل بعدی نیز باید به سراغ سازمان‌های آب، برق، گاز و غیره برای تجهیز کلبه‌ی خود بروید.

کسب درآمد از محل اجاره کلبه سوئیسی

.

ساخت کلبه سویسی در سال‌های اخیر به‌ویژه از جانب فعالان عرصه‌ی گردشگری از شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده تا کسب‌وکارهای محلی، جدی گرفته شده است. هدف اصلی آن‌ها نیز کسب درآمد از طریق اجاره‌ی آن‌هاست. کلبه‌ها می‌توانند امکانات متعددی داشته و نیازهای مسافران را بسته به بودجه‌شان برآورده کنند. به‌عنوان‌مثال برخی کلبه‌ها حتی دارای استخر روباز هستند.

از سوی دیگر فرهنگ طبیعت‌گردی در سال‌های اخیر، رواج بیشتری یافته است. با ظهور اینفلوئنسرهای این حوزه در شبکه‌های اجتماعی، الگوی سفر بسیاری از افراد به‌ویژه جوانان ماجراجو، تغییر کرده است. بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای اقامت در هتل‌های لوکس و گران‌قیمت، یا حتی اقامت‌های بوم‌گردی و پلاژها، تجربه‌ی خاص‌تری داشته باشند. کلبه سوئیسی، این امکان را به آن‌ها می‌دهد که ارتباطی نزدیک با طبیعت اطراف خود برقرار کرده و حتی شب را در آن و به دور از انسان‌های دیگر سپری کنند.

جذابیت های کلبه سوئیسی

اساسا اقامت در چنین سازه‌ای جذاب است. شکل خاص آن به شما این امکان را می‌دهد که پنجره‌های بزرگ دیواری و سقفی داشته باشید. بنابراین، جریان هوا و نور بسیار خوبی در درون کلبه خواهید داشت که زندگی روزمره را با چشم‌انداز طبیعت بسیار دلپذیر می‌کند.

اما پنجره‌ها خود را در طول شب بیشتر نشان می‌دهند. تجربه‌ی تماشای ستاره‌های آسمان از پنجره‌ی زیرشیروانی، چیزی است که بسیاری از طبیعت‌گردها به دنبال آن هستند. به‌ویژه اینکه به دلیل نبود آلودگی نوری در طول شب، ستاره‌های بسیار بیشتری را در آسمان جنگل یا دیگر مناطق طبیعی می‌توانید ببینید. صبح روز بعد نیز با نور خورشید از خواب برخواهید خواست.

.

به‌منظور خرید و استعلام قیمت این مقاطع از بهترین شرکت‌های تولیدکننده در کشور، وب‌سایت فولادینو یک مرجع و فروشگاه آنلاین معتبر است.

.

لازم به ذکر است که این جذابیت‌ها تنها با استفاده از مصالح مرغوب محقق می‌شوند. درغیراین‌صورت نیازهای مکرر کلبه به تعمیرات می‌تواند آزاردهنده باشد. استفاده از مقاطع فولادی مقاوم به رطوبت در ساخت این سازه ضروری است. به‌منظور خرید و استعلام قیمت این مقاطع از بهترین شرکت‌های تولیدکننده در کشور، وب‌سایت فولادینو یک مرجع و فروشگاه آنلاین معتبر است.

محیط خصوصی و آرامش کلبه‌های سوئیسی

.

یکی از چالش‌های سفر و اقامت در مکان‌های اقامتی مانند هتل و هاستل، کاهش حریم خصوصی است. دغدغه‌ای که حتی می‌تواند آرامش شما را مختل کند. در این محیط‌ها، وعده‌های غذایی را در سالن‌های کوچک و بزرگ پرسروصدا با دیگر افراد سپری خواهید کرد. حتی ممکن است سرویس بهداشتی‌تان نیز با آ‌ن‌ها مشترک باشد. از سوی دیگر، اقامت در ویلا علاوه بر هزینه‌های قابل‌توجه، چندان جذاب نیست؛ چراکه احتمالا ارتباط شما با طبیعت قطع شده و نیز خود ساختار ویلا نیز جذابیت چندانی ندارد.

کلبه سویسی تمامی این دغدغه‌ها و معایب را رفع کرده است. با اقامت در چنین سازه‌ای، حریم خصوصی بسیار خوبی خواهید داشت؛ چراکه اساسا فرد دیگری در نزدیکی شما حضور ندارد. همچنین اهداف شما از سفر و گذراندن تعطیلات، مانند آرامش و ارتباط با طبیعت نیز محقق می‌شوند.

مقاومت عالی در برابر شرایط آب و هوایی

درصورت استفاده از متریال مناسب و نقشه‌ی اصولی، کلبه سوئیسی می‌تواند در شرایط آب‌وهوایی معمولا سخت جنگل‌ها و مناطق کوهستانی به‌خوبی مقاومت کند. سقف شیروانی این سازه، بارش‌های سنگین را به‌راحتی به پایین هدایت می‌کند. علاوه بر این، همانطورکه گفتیم در ساخت این سازه اساسا از مصالح کمتری استفاده می‌شود. موضوعی که به استهلاک کمتر سازه، کاهش هزینه‌های نگهداری، مقاومت بیشتر در برابر زلزله و سازگاری بیشتر با محیط زیست منجر می‌شود.

.

چرا ساخت کلبه سوئیسی محبوب شده است؟

.

سخن آخر

کلبه سوئیسی یک سازه چوبی-فلزی مثلثی است که در سال‌های اخیر شاهد رشد ساخت و اجرای آن در طبیعت و به‌ویژه مناطق جنگلی و کوهستانی بوده‌ایم. سادگی ساخت و اجرا، هزینه‌های اجرایی مناسب، جذابیت‌های اقامت در طبیعت و امکان کسب درآمد از محل اجاره‌ی آن، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ساخت این سازه در سال‌های اخیر هستند.

.

4.7/5 - (3 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا