رپورتاژ آگهی

نمودار قیمت لوله داربستی

نمودار قیمت لوله داربستی

لوله داربست scaffold  سازه‌ای موقتی است که وظیفه آن حمایت از سازه اصلی است. علاوه بر آن برای کارگرانی که در ارتفاعات، امور ساختمان را انجام می‌دهند به عنوان پایه عمل کرده و دسترسی‌ به بخش‌های مختلف سازه را آسان می‌کند. مثلا برج‌ها و ساختمان‌های چند طبقه، هنگام اجرای نما به داربست احتیاج دارند. این سازه‌ها انواع مختلفی دارند، اما داربست لوله فلزی، رایج‌ترین آن‌ها است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مشخصات لوله داربستی آشنا شویم و قیمت و نمودار آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات لوله داربستی

اسکلت اصلی داربست را لوله‌های مخصوص داربست تشکیل می‌دهند. اما لوله‌های داربستی با لوله‌های معمولی، متفاوت هستند و مشخصات خاص خود را دارند. این لوله‌ها را با ورق سیاه تولید می‌کنند و معمولا در دسته لوله‌های درزدار قرار می‌گیرند. اما نوع بدون درز آن نیز تولید می‌شود که از ایمنی بیشتری برخوردار است. دو نوع سبک (لوله داربست 14 کیلویی) و سنگین (لوله داربست 17 کیلویی) آنها از کارخانجات مختلف عرضه می‌گردد که هر کدام، استانداردهای مخصوص خود را دارند. هنگام تولید لوله داربستی، آنها را در معرض آزمایش‌های مختلف شیمیایی، قرار نمی‌دهند زیرا در این لوله‌ها هیچ نوع سیالی منتقل نمی‌شود. در ادامه با برخی از مشخصات لوله داربستی آشنا خواهیم شد:

 این لوله‌ها در دو نوع 3 یا 6 متر، تولید می‌شوند.
 شرایط وزنی هر کدام از این لوله‌ها متفاوت بوده و در دو نوع سبک و سنگین وجود دارند.
 قطر خارجی لوله‌های داربستی، 48.3 میلی‌متر است و ضخامت دیواره آن 3.2 میلی‌متر می‌باشد.
 اغلب لوله‌های داربستی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، ضخامتی برابر با 2 الی 2.5 دارند.

نمودار قیمت لوله داربستی

عوامل تاثیر گذار بر نمودار قیمت لوله داربستی

عوامل مختلفی می‌توانند قیمت لوله داربست امروز را تحت تاثیر قرار دهند، که متناسب با آن روی نمودار این محصول فولادی، اثر گذار است. در حالت کلی عوامل روز، قیمت لوله داربستی را دچار نوسان می‌کند. از جمله این عوامل، قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا، تعرفه‌های مختلف گمرکی، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، سیاست‌های خارجی و عواملی مانند آن می تواند روند نمودار را صعودی یا نزولی نماید.

نمودار قیمت لوله داربستی

نمودار قیمت لوله داربستی ضخامت ۲

لوله داربستی ضخامت 2 در سال 1400 و 1401 نوسانات بسیاری را تجربه کرد. قیمتی برابر با 23100 تومان در آغاز سال 1400 برای این محصول پرداخت شد. اما این قیمت ثابت نبود و دچار نوسان‌های بسیاری شد. شرایط اقتصادی و سیاسی ایران، سیر صعودی نمودار لوله داربستی را رقم زد. ماه ششم سال 1401 این محصول فولادی با قیمت بی سابقه 29000 تومان معامله شد. اما در اسفند ماه بازهم شاهد افزایش قیمت لوله داربستی بودیم. در این حوالی قیمت به بیش از 60.000 تومان رسید که خود نشان از رشد تورم بود.

نمودار قیمت لوله داربستی

نمودار قیمت لوله داربستی ضخامت 2.5

نمودار لوله داربست ضخامت 2.5 در سال‌های 96 تا 98 شیب نزولی بسیار کمی را تجربه کرد، اما با فرارسیدن بهار 1400 نوسانات قیمتی این محصول آغاز شد و در سال 1401 بهای این محصول به 45.000 تومان رسید. اگر یادتان باشد در همان روزهایی که دلار به کانال 60.000 تومان رسید، لوله داربستی هم با قیمت 32.000 تومان به فروش رسید؛ که این موضوع خود نشان دهنده اهمیت دلار و تاثیر آن بر روی قیمت انواع مختلفی از کالاهاست. در ادامه نمودار قیمت آهن را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نمودار قیمت آهن

برای بررسی قیمت آهن بر روی نمودار، باید به یک سال پیش برگردیم! در سال 1401همزمان با آغاز مردادماه، کاهش چشمگیر آهن آلات را شاهد بوده‌ایم، به طوری که قیمت لوله داربستی در بسیاری از کارخانجات (ضخامت 2.5 میلی‌متر) 25.300 تومان بود و در در پایان مرداد، قیمت آن شیب نزولی داشته و به 21 هزار تومان رسید. فاکتورهای مختلفی مانند کاهش نرخ مواد اولیه، رکود جهانی فولاد، پایان محدودیت‌های مصرف برق، رکود ساخت و ساز و عواملی مانند آن کاهش بی وقفه قیمت آهن را در مرداد ماه سال قبل، رقم زد. در حال حاضر (سال 1402) نمودار قیمت آهن، سیر صعودی داشته و احتمالا شاهد افزایش قیمت این ماده اولیه هستیم.

جمع بندی

آنچه در این مقاله ذکر شد حول آشنایی بیشتر شما با لوله داربستی بود. در ابتدا این مطلب را با توضیح مختصری در رابطه با لوله داربستی، آغاز کردیم و مشخصات کلی آن را بیان کردیم. البته محوریت اصلی این مطلب در رابطه با نمودار قیمت این محصول فولادی بود به همین دلیل پس از یک آشنایی کلی، نمودارهای قیمت لوله داربستی را در دو ضخامت مختلف مورد بررسی قرار دادیم. از آنجایی که قیمت آهن می‌تواند تاثیر مستقیم به روی قیمت لوله داربستی داشته باشد، مختصری نمودار قیمت آهن امروز را بررسی کردیم. ممنون که تا انتهای مطلب ما را یاری کردید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا