رپورتاژ آگهی

محافظت و زیباسازی قطعات مبلمان و کابینت با نوار پی وی سی

محافظت و زیباسازی قطعات مبلمان و کابینت با نوار پی وی سی

.

مقدمه

امروزه در تولید مصنوعات چوبی، انواع کمد، کابینت و مبلمان از ام دی اف، ملامین، لمینت و دیگر ورق ها استفاده می شود. این متریال به صورت روکش شده و در طرح ها و رنگ های مختلف عرضه شده و مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل لبه های کار معمولا ظاهر مناسبی نداشته، ناصاف و آسیب پذیرند. به این علت وجود محصولی به نام نوار پی وی سی در تولید این لوازم و وسایل چوبی لازم و ضروری است. این نوارها از جنس پلاستیک بوده و با قرار گرفتن بر روی لبه مصنوعات و لوازم چوبی از آنها در برابر نفوذ رطوبت، گرد و غبار و ضربه محافظت خواهند کرد.

محافظت و زیباسازی قطعات مبلمان و کابینت با نوار پی وی سی

زیبا سازی آشپزخانه با نوار پی وی سی

.

نوار پی وی سی و نقش آن در تولید مبلمان و کابینت آشپزخانه

نوار پی وی سی با نرم کردن لبه های تیز و ناصاف چوب، به زیبایی آنها دامن زده است. با قرار گرفتن نوار پی وی سی طلایی یا نوار پی وی سی سفید بر روی لبه سرویس خواب یا کمدها میتوان جلوه بی نظیری به آنها بخشید. این نوارهای لبه با نرم و مسطح کردن لبه سازه های چوبی، از زخمی کردن یا آسیب رساندن به بدن انسان نیز جلوگیری می کنند. به جرات می توان گفت که وجود نوارهای PVC به افزایش طول عمر و دوام مبلمان و دیگر مصنوعات چوبی خواهد افزود. در این مقاله سعی داریم شما را با راهکارهای نگهداری و افزایش عمر قطعات و مصنوعات چوبی توسط نوار پی وی سی و روش نصب و چسباندن این نوارها با چسب گرانل بر روی لبه های چوبی بیشتر آشنا کنیم. پس مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

راهکارهایی برای افزایش مقاومت لبه های خام با نوار PVC

اهمیت و کاربرد نوار PVC در صنعت کابینت بر هیچ کس پوشیده نیست به همین علت نوار پی وی سی در ضخامت ها و کیفیت های مختلفی به بازار عرضه شده و به فروش می رسد. با رعایت برخی از نکات به افزایش دوام این نوارها و زیبا ماندن مصنوعات چوبی خود کمک بزرگی خواهید کرد. برای این منظور:

تا حد ممکن نوارهایی با ضخامت و کیفیت بالاتر انتخاب کنید. این نوارها در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری از خود نشان داده و پایدارتر هستند.
بهتر است نوارهای پی وی سی با لایه های محافظ قوی تر را برگزینید. برخی از شرکت های معتبر، نوار پی وی سی را فشرده تر و با لایه های محافظ قوی تر و مستحکم تری تولید می کنند. از جمله شرکت های معتبر و قوی در صنعت تولید نوار لبه در ایران میتوان به شرکت بلونی اشاره کرد.انتخاب این نوارهای محافظ لبه در کیفت بالا، بسیار مناسب برای محافظت لبه های مصنوعات چوبی خواهد بود.
بهتر است تا حد ممکن این نوارها را از رطوبت و آب دور نگه دارید. بدین ترتیب به استحکام و طول عمر مفید آنها افزوده اید. خیس شدن سطح نوار PVC و نفوذ ذرات آب در زیر آنها، به مرور زمان سبب ترک و آسیب این لبه ها خواهد شد.
در زمان باز کردن یا بستن درب کابینت یا کشویی که لبه آن با نوار پی وی سی آب بندی شده است، از دستگیره ها استفاده کنید. فشار آوردن به لبه درب ها باعث کنده شدن یا ترک خوردن نوارهای لبه و کاهش عمر آنها خواهد شد. بی شک طراحی جزیره کابینت مدرن بدون رعایت کردن این نکات با مشکلاتی روبرو خواهد شد.
در زمان تمیز کردن لبه درب کابینت، کشو یا کمد از یک دستمال نسبتا مرطوب استفاده کنید. پاشیدن مستقیم آب به لبه ها در دراز مدت، خرابی نوار پی وی سی را به دنبال خواهد داشت.
برای لبه میز کار یا دیگر مصنوعات چوبی که در معرض برخورد اشیاء یا دست یا فشار زیاد قرار دارند از نوارهای پی وی سی ضخیم و با کیفیت استفاده کنید که با چسب مرغوب و قوی از قبیل چسب گرانول بلونی و یا اوکام بر روی لبه چسبیده شود.

محافظت و زیباسازی قطعات مبلمان و کابینت با نوار پی وی سی

نوارهای پی وی سی و تاثیر آن در زیبایی سازه های چوبی

چسب گرانول نوعی چسب جامد و صنعتی است که مقاومت خوبی در برابر رطوبت و حرارت دارد، به همین دلیل در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب گرانول چیست؟

چسب گرانول در شرکت های مختلف به شکل جامد و به صورت گلوله های کوچکی تولید می شود. این چسب دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی می باشد. این چسب حرارتی در کیسه ها و یا سطل های 15، 20 و همچنین 25 کیلوگرمی بسته بندی می شود و روانه بازار می گردد. عمر مفید این چسب حدود یک سال می باشد و هر چه زمان بگذرد تاثیر و دوام آن کمتر می شود. به همین دلیل مصرف کنندگان آن بهتر است در همان 3 تا 4 ماه پس از تاریخ تولید، آن را مصرف نمایند.

چسب گرانول به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. اما در صنعت چوب و تولید کابینت و وسایل چوبی به عنوان یک لبه چسبان بسیار قوی استفاده می شود. چسب حرارتی گرانول با توجه به نوع کاربرد، نام برند، مقدار غلظت و میزان کیفیت دارای قیمت های مختلفی است. به همین دلیل برندهای مختلف خارجی و ایرانی آن در بازار موجود می باشد.

.

مزایای چسباندن نوار پی وی سی با چسب گرانول

چسباندن نوار پی وی سی بر روی لبه کابینت و کمد به کمک چسب های مختلفی انجام می پذیرد. در این میان چسب گرانول به دلیل مزایا و مشخصه های منحصر به فردی که دارا می باشد، بیش از سایرین کارایی داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب در دو نوع مایع یا جامد موجود است. نوع جامد این چسب به صورت بالشی یا بلوری بوده و برای استفاده نیاز به ذوب شدن دارد.

از جمله مزایای چسب گرانول برای چسباندن نوار پی وی سی می توان موارد زیر را برشمرد:

قدرت چسبندگی بالا
عدم تاثیر بر روی رنگ و روکش ورق
مقاومت بالا در برابر رطوبت
داشتن خاصیت کشسانی و ارتجاعی زیاد
کاربری ساده و آسان
خشک و سخت شدن در مدت زمان طولانی
قابل ذوب شدن مجدد پس از سرد شدن
داشتن ساختار طبیعت دوست
ایمن و مقاوم در برابر مواد آتش زا و آتش سوزی
سرعت بالای اجرا
داشتن وزن سبک و حمل راحت
بی بو و بی رنگ بودن

.

انواع چسب گرانول

چسب گرانول با توجه به مواد شیمیایی سازنده خود به سه نوع تقسیم می شود. البته این سه نوع دارای سایز های مختلفی نیز می باشند. چسب اتیل ونیل استات، نوعی چسب جامد است که با استفاده از دمای 160 درجه سانتیگراد ذوب می گردد. از این چسب برای محافظت از سطوح مختلف در برابر حرارت استفاده می شود. چسب پلی اولفین، نوعی چسب حرارتی است که مقاومت خوبی در برابر حرارت، حلال ها و انواع مواد روغنی دارد. از این چسب برای چسباندن سطوح متخلخل مانند برخی از چوب ها استفاده می شود. زیرا این چسب دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است و در درزها و شکاف ها نفوذ می کند.

چسب پلی یورتان، قدیمی ترین نوع چسب گرانول می باشد که بیشتر برای آب بندی سطوح در صنایع مختلف به خصوص صنعت تولید محصولات Mdf مورد استفاده قرار می گیرد. قابل ذکر است که همگی این چسب ها دارای نقاط ذوب متفاوتی می باشند. برخی از این چسب ها در دمای بین 190 تا 210 درجه سانتیگراد ذوب می شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند. اما برخی مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند و در دمای 130 تا 160 درجه سانتیگراد نیز ذوب و مایع می گردند.

کاربرد این چسب حرارتی در صنایع چوب

چسب حرارتی گرانول یکی از چسب های محبوب و پرطرفدار در صنایع چوب می باشد. در صنایع چوب و تولید محصولات چوبی از این چسب برای پوشاندن لبه های برش خورده انواع چوب ها و چسباندن تخته های چوبی برای تولید تخته سه لا استفاده می شود. البته از این چسب حرارتی قوی و مقاوم برای پوشاندن درزها و شکاف های میان کشوها و کابینت های چوبی نیز به خوبی استفاده می گردد.

بیشترین کاربرد چسب گرانول در صنایع چوب و ام دی اف به منظور لبه زنی می باشد. در گذشته برای پوشاندن لبه های برش خورده چوب ها از نوارهای ملامینه که خود حاوی چسب بودند، استفاده می شد. افراد برای استفاده از این نوارها آنها را روی لبه های چوب ها و دیگر سطوح قرار می دادند. سپس چندین بار اتوی داغ را روی آنها می کشیدند تا نوارها به خوبی به سطوح بچسند و در جای خود ثابت شوند. اما با پیشرفت تکنولوژی، چسب های حرارتی گرانول وارد بازار شدند. افراد با استفاده از دستگاه های لبه چسبان، چسب جامد گرانول را ذوب و مایع می کردند و نوار های مختلف پی وی سی را روی لبه های چوبی می چسباندند. با این کار قسمت های برش خورده چوب ها پوشانده و ظاهر آنها تمیز می شد. قابل ذکر است که این دستگاه ها نیز با حرارت های مختلفی کار می کنند و باید چسب مناسبی را درون محفظه آنها ریخت.

افرادی که از چسب گرانول استفاده می کنند، می دانند که این چسب سریع خشک نمی شود و نیاز به زمان دارد. به همین دلیل بعد از استفاده از آن بهتر است سطوح حرکت داده نشوند، به هم فشرده گردند و برای مدتی به همین حالت بمانند تا چسب اثر خود را بگذارد. اما یکی دیگر از کاربردهای مهم این چسب، چسباندن تخته های چوبی به یکدیگر برای تولید تخته سه لا است. از تخته سه لا به دلیل مقاومت بالا، برای ساخت وسایل چوبی پرکاربرد و مقاوم استفاده می شود. گفتنی است که این چسب را در حین کار و وقتی هنوز داغ می باشد، می توان با استفاده از کاردک از روی سطوح پاک کرد. این چسب هیچگونه تغییر رنگی در سطوح چوبی ایجاد نمی کند. عدم لخته شدن این چسب حرارتی نیز یکی از دیگر دلایل محبوبیت آن در تولید وسایل چوبی می باشد.

قابل ذکر است افرادی که به تولید وسایل چوبی مشغول هستند، به دلیل انعطاف پذیری بالا و سریع خشک نشدن این چسب حرارتی به خوبی از آن استفاده می کنند. صنعت تولید وسایل چوبی از ویژگی های این چسب برای چسباندن سطوح و نوارهای مختلف بهره لازم را می برد. البته استفاده از این چسب برای تولید محصولات چوبی مختلف بسیار مقرون به صرفه نیز می باشد. زیرا هر یک کیلوگرم از چسب گرانول می تواند برای چسباندن بیش از 250 متر لبه مورد استفاده قرار گیرد.

فواید استفاده از چسب گرانول

تا به اینجا با برخی از مزایای استفاده از چسب حرارتی گرانول مانند مقاومت بالا در برابر حرارت و سرما، ماندگاری طولانی مدت و انعطاف پذیری مناسب آن آشنا شده ایم. اما مقاومت بالای این چسب در برابر ضربه، ساییدگی و فرسودگی، بوی کم و وزن کم نیز از دیگر مزایای آن می باشد. تولید و استفاده از این چسب آسان است و امکان ذوب شدن دوباره آن بعد از سرد و خشک شدن آن نیز وجود دارد. قابل ذکر است که بسیاری از صنایع از دیگر مزایای این چسب مانند قابل بازیافت بودن و غیر قابل اشتعال بودن آن نیز به خوبی بهره می گیرند. گفتنی است که حلال این چسب نفت می باشد و می توان آن را از روی سطوح پاک کرد.

.

محافظت و زیباسازی قطعات مبلمان و کابینت با نوار پی وی سی

چسب گرانول

روش های چسباندن نوار پی وی سی

چگونگی چسباندن نوار لبه PVC بر روی لبه های چوب، در زیبایی و ظاهر آن تاثیر مستقیمی خواهد داشت. به همین دلیل انتخاب روش مناسب اهمیت زیادی دارد.

نوار پی وی سی به دو طریق بر روی لبه مصنوعات چوبی چسبانده می شود، دستی و ماشینی. در روش دستی که روش قدیمی، زمان بر و سخت بوده و در کارگاه های تولیدی کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، نوارها به کمک دستگاهی اتو مانند روی لبه چسبیده می شوند. با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، روال تولید سازه های چوبی نیز پیشرفت چشمگیری پیدا کرده است. به همین منظور در کارگاه‌های بزرگ کمد، قفسه و کابینت ‌سازی برای چسباندن نوار PVC متدهای روز دنیا و دستگاه های پیشرفته ای مورد استفاده قرار می گیرند. به این دستگاه ها، دستگاه لبه چسبان یا نوار زن گفته می شود. این دستگاه های خودکار، سرعت اجرای کار، بهره وری و کیفیت را افزایش می دهند.

چسباندن نوارهای پی وی سی به کمک دستگاه لبه چسبان

کلیه روال کار در دستگاه لبه چسبان به طور اتوماتیک انجام می پذیرد. تنها کافی است چسب در داخل دستگاه ریخته شده و مواد اولیه به آن داده شود. چسب گرانول در انواع مختلف اتیلن وینیل استات (EVA)، پلی اولفین (PO) و پلی اورتان (PU) تولید و عرضه می شوند. هر یک از این چسب ها دارای نقطه ذوب مختلفی هستند. دستگاه نوار زن با پشت سر گذاشتن مراحل چسب زنی، افزایش حرارت، پرس نوار و برش آن، فرایند چسباندن نوار پی وی سی را به پایان خواهد رساند.

در واقع روال کار این دستگاه به این صورت است که صفحه برش خورده و آماده شده از قسمت لبه، وارد دستگاه لبه چسبان می شود. چسب گرانولی که از قبل در محفظه مخصوص دستگاه قرار گرفته، به کمک هیتر نوار زن ذوب شده و روی لبه صفحه کشیده می شود. غلتک های تعبیه شده در دستگاه، نوار پی وی سی را در موقعیت مناسب قرار داده و با اعمال فشار آن را در جای خود محکم کرده و می چسباند. اره سر و ته زن دستگاه، اضافه نوار را از ابتدا و انتهای کار برش داده و جدا می کند.

.

به منظور برش لبه های زائد موجود در بالا و پایین، صفحه به مرحله فرز بالا و پایین وارد خواهد شد. در این مرحله با برش اضافات، لبه نوار همسطح صفحه خواهد شد. در نهایت صفحه با ورود به لیسه نوار و لیسه چسب از هر گونه چسب و لکه هایی که در حین کار بر روی سطح آن به وجود آمده اند عاری خواهد شد.

صفحه در دستگاه لبه چسبان به کمک اسپری جلاسنج و حلال های چسب و پولیش، براق و درخشان می شود.

نکات مهم کار با دستگاه نوار زن

در زمان استفاده از دستگاه لبه چسبان نیز همچون سایر تجهیزات و لوازم الکترونیکی و صنعتی رعایت برخی از نکات لازم و ضروری می باشد. رعایت این اصول به افزایش طول عمر و کارایی دستگاه کمک بسزایی خواهد کرد. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا خواهید شد.

کیفیت چسب گرانول: استفاده از چسب با کیفیت و نگهداری از آن در دمای مناسب و به دور از رطوبت و حرارت، در کارایی و بهبود عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم خواهد داشت.
میزان دما و رطوبت محیط: فضایی که دستگاه در آن قرار داده می شود می بایست از دما و رطوبت متعادلی برخوردار باشد. دمایی بین 5 الی 35 درجه سانتیگراد و رطوبتی در محدوده 5 الی 55 درصد برای دستگاه نوار زن ایده آل خواهد بود.
میزان گرد و غبار موجود در محیط: بزرگترین دشمن چسب، گرد و خاک است. وجود غبار و خاک در فضا، قدرت چسبندگی و کیفیت چسب گرانول را کاهش داده و عملکرد دستگاه را پایین خواهد آورد.

.

4.5/5 - (6 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا