رپورتاژ آگهی

چه کار کنیم که میلگرد در بتن زنگ نزند ؟

چه کار کنیم که میلگرد در بتن زنگ نزند ؟

D:\زنگ زدگی میلگرد 1 (1).jpg

بتن، از مهمترین مصالح ساختمانی است که در سازه‌های مختلف مانند پل، سد و انواع ساختمان کاربرد دارد. این ماده، ترکیبی از سیمان، شن، ماسه و آب است. درست است که میلگردها، نقش مهمی در افزایش تقویت سازه دارند؛ اما همین فلزات به راحتی دچار زنگ‌‌زدگی و گاه خوردگی می‌شوند که کاهش مقاومت سازه و در نهایت تغییر شکل و حتی ریزش آن را به دنبال دارند. با استفاده از روش‌هایی که در این مطلب از مجله آسن به شما معرفی می‌کنیم، می‌توان زنگ زدگی میلگرد در بتن را به حداقل رساند و در مقابل عمر سازه را دوبرابر کرد.

برای آشنایی با علت زنگ زدگی میلگرد‌ها و روش‌های رفع آن، ابتدا لازم است به معنای لغوی زنگ‌‌‌زدگی بپردازیم که تأثیر زیادی بر سازه‌ها دارد.

زنگ‌زدگی میلگرد چیست؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مهندسین و پیمانکاران سازه با آن مواجه هستند، زنگ‌ زدگی میلگرد است. این پدیده، زمانی رخ می‌دهد که میلگرد در معرض آب و اکسیژن قرار گرفته باشد. در این گونه مواقع، به اصطلاح زنگ‌زدگی یا عمل اکسیداسیون صورت گرفته است. جالب است بدانید که هر نوع اکسیداسیونی، لزوماً زنگ‌زدگی نیست. بیشتر آلیاژها، دچار خوردگی می‌شوند که زنگ‌زدگی، زیر مجموعه‌ای از آن محسوب می‌شود. تنها فلزاتی که متشکل از آهن هستند، دچار زنگ‌زدگی می‌شوند.

آیا ممکن است میلگرد در بتن زنگ بزند؟

آیا میلگرد در بتن زنگ میزند؟ این سؤال بسیاری از کسانی است که به ساخت‌وساز علاقه بسیاری دارند. برای پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که میلگرد در بتن هم، ممکن است مانند هر ماده فلزی دیگری در معرض خوردگی و زنگ‌زدگی قرار دارد. شرط لازم برای زنگ‌زدگی میلگرد، یکی وجود رطوبت و اکسیژن است که پیش از این به آن اشاره کردیم و دیگری، وجود یون‌های کلرید است.

یون‌های کلرید با عبور از بتن، لایه محافظ روی بتن را از بین می‌برند. همین عامل، منجر به زنگ‌زدگی میلگرد می‌شود. از تأثیر مواد شیمیایی بر روی میلگردهای بتنی هم نباید غافل شد. این مواد شیمیایی، می‌توانند باعث خوردگی میلگرد در بتن شوند.

تغییرات دمای مانند انبساط و انقباض بتن و همچنین عدم ایمنی آرماتورها در حین بتن‌ریزی، از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث زنگ‌زدگی میلگردها شوند. در ادامه این مطلب، روش‌هایی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد وجود دارند که لازم است آن‌ها را بدانید.

چه کار کنیم که میلگرد در بتن زنگ نزند ؟

روش‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد

با استفاده از راهکارهای جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگردها، می‌توانید تا مدت‌ها از میلگردهای مقاوم برای ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی استفاده کنید. در هنگام انتخاب میلگردها، سعی کنید تا میلگردهایی را خریداری کنید که از مواد مقاومی ساخته شده‌اند و مورد تأیید پیمانکاران و مهندسین سازه است.

 استفاده از میلگردهای باکیفیت و با پوشش مناسب: استفاده از پوشش مناسب و محافظ، نقش مهمی در جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد ایفا می‌کند. این پوشش، به خوبی در برابر آب و رطوبت مقاوم است.
 جلوگیری از نفوذ آب به بتن: از دیگر مواردی که در جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد نقش دارد، ایجاد مانع است تا از ورود اکسیژن و رطوبت به میلگرد جلوگیری شود.
 استفاده از رنگ‌آمیزی میلگرد: با یکی از روش‌های مقرون‌ به صرفه برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگردها آشنا می‌شوید.
 نگهداری میلگردها در محیط مناسب: قرارگیری میلگردها در محیط مرطوب، باعث بروز لکه‌هایی از زنگ‌زدگی بر روی آن می‌شود. به منظور رفع این مشکل، باید میلگرد را در محیطی به دور از رطوبت و کاملاً خشک و تمیز نگهداری کرد.
 حمل مناسب میلگرد: جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد، باید به گونه‌ای حمل شوند که کوچکترین آسیبی به آن وارد نشود و میلگرد شکل واقعی خودش را حفظ کند. به این منظور، نباید میلگرد را مستقیم روزی زمین رها کرد.

 

روش‌های رفع زنگ‌زدگی میلگرد

.اگر میلگرد دچار زنگ‌زدگی شد، چه باید کرد؟ استفاده از میلگردهای زنگ‌زده در بتن، یکی از موانع ادامه کار ساختمان‌سازی است. در صورتی که مهندس ناظر میلگرد زنگ‌زده در بتن را تشخیص دهد، پروژه به صورت خودکار متوقف می‌شود. از آن گذشته، با توجه به قیمت بالای مصالح ساختمانی از جمله میلگرد، لازم است به موقع، زنگ‌زدگی آن برطرف شود تا مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت نشوید. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، راه‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 استفاده از برس سیمی
 پاک‌کننده‌های شیمیایی؛ روشی کم هزینه و پرکاربرد
 واتر جت با فشار بالا؛ اقدامی سریع و آسان برای رفع زنگ‌زدگی
 سند بلاست، یکی از مفیدترین روش‌های رفع زنگ‌زدگی میلگرد
 لیزر؛ گرانترین روش رفع زنگ‌زدگی

.

اهمیت حذف زنگ‌زدگی از میلگرد

اگر از بین بردن زنگ ‌زدگی میلگرد به موقع انجام نشود، خرابی آن در اثر گذشت زمان به لایه‌های زیرین نفوذ پیدا کرده و تخریب صورت می‌گیرد. در زنگ‌زدگی جزیی میلگرد، استفاده از روش سندبلاست بسیار کارآمد است. در این روش، سطح مورد نظر را با ماسه تمیز می‌کنند. از ترکیب این ماده با زنگ آهن، نوعی تغییر شیمیایی صورت می‌گیرد که بسیار مضر و خطرناک است؛ اما در صورتی که زنگ‌زدگی به عمق میلگرد نفوذ کرده باشد، ترک‌هایی در پوشش بتنی به وجود می‌آید. هر چه خوردگی و زنگ‌زدگی میلگرد بیشتر باشد، ترک‌های بزرگتری نیز در بتن پدیدار می‌شود. با ادامه این روند، سازه بتنی نیز تخریب خواهد شد.

.

تاثیرآرماتوربندی در جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگردها

یکی از مهم‌ترین مراحل ساختمان‌سازی، مرحله آرماتوربندی سازه است که باعث ایمنی بیشتر آن می‌شود. نحوه صحیح آرماتوربندی، تأثیر زیادی بر جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد دارد. همانطور که درباره تفاوت میلگرد و آرماتور می دانید، آرماتورها همان میلگردهایی هستند که به اشکال محتلف تغییر شکل داده می شوند. در میلگردهای کششی و فشاری، هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. میلگردهای فشاری، مقاومت بتن را بالا می‌برد و میلگردهای کششی، مقاومت کششی سازه‌های بتنی. معمولاً بتنی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود در برابر نیروهای فشاری مقاوت بالایی دارد؛ اما در برابر نیروهای کششی، مقاومت کمتری دارد. به همین دلیل مهندسین و معماران سازه سعی می‌کنند از آرماتور استفاده کنند.

قبل از شروع هر پروژه‌ای، مهندسین و پیمانکاران سازه با توجه به قیمت میلگرد، هزینه‌های آرماتوربندی را برآورد می‌کنند. معمولاً در پروژه‌های بزرگتر از آرماتورهای بیشتری استفاده می‌شود؛ بنابراین در این پروژه‌‌‌ها، باید هزینه بالاتری جهت نصب و اتصال آن‌ها در نظر گرفته شود.

D:\-e1662793864190.jpg

مجله آسن؛ راهنمای خرید میلگرد مرغوب

زنگ‌‌زدگی میلگرد، سازه را تخریب می‌کند، این کار باعث می‌شود تا کار شما ناتمام بماند. علت مهم بروز این مشکل، قرارگیری میلگرد در مجاورت آب و اکسیژن است. با آرماتوربندی صحیح، رنگ‌آمیزی و استفاده از میلگرد‌های مرغوب و باکیفیت، می‌توان این مشکل را رفع کرد. با این حال، اگر برای شروع پروژه جدید ساختمان‌سازی به دنبال میلگرد مرغوب هستید تا دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشود، وارد وب سایت آسن شده و قیمت روز میلگرد از کارخانههای مختلف را مشاهده کنید. ما در وبسایتمان هر روز قیمت تمام محصولات را به روز رسانی میکنیم. انتخاب میلگرد مرغوب با برند معتبر کار آسانی نیست.

کارخانه هیربد از جمله بزرگترین کارخانههای معتبر تولید کننده مقاطع فولادی و میلگرد با کیفیت بالاست که نیازهای شما را در انتخاب بهترین و باکیفیتترین میلگرد برآورده می‌کند. برای مشاهده و استعلام قیمت میلگرد هیربد در مقایسه با دیگر برندها می توانید به وب سایت آسن مراجعه کنید و مقرون‌به‌صرفه ترین میلگرد را خریداری کنید.

.

4/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا