رپورتاژ آگهی

کدام کارخانه ها ورق سیاه تولید می کنند؟

کارخانه ورق سیاه

کدام کارخانه ها ورق سیاه تولید می کنند؟

ورق سیاه که به آن ورق گرم نیز گفته می ‎شود، محصولی استراتژیک و بسیار مهم در صنعت فولاد کشور به حساب می ‎آید که برای کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می ‎گیرد. از ساخت مقاطع گرفته تا استفاده به عنوان ورق پایه سایر ورق ‎های فولادی (روغنی و گالوانیزه)، ساخت بدنه خودروها و کشتی ‎ها از جمله مهم‎ترین کاربردهای این محصول به شمار می‎ روند. کاربردی بودن و نیاز بالا باعث شده تا بسیاری از کارخانه ‎ها در زمینه تولید انواع ورق سیاه با آلیاژهای مختلف (ST37، ST52، A283، CK45 و …) فعالیت کنند.

در این مطلب، به سراغ معرفی تولید کنندگان ورق سیاه در ایران رفته ایم و 9 کارخانه برتر در این زمینه را معرفی کرده ایم.

ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

1. فولاد مبارکه اصفهان

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگ‎ترین فعالان صنعت فولاد کشور به حساب می ‎آید که ورق سیاه خود را با استانداردهای روز دنیا و با بالاترین کیفیت ممکن تولید می کند. معمولا تقاضای زیادی برای خرید ورق فولاد مبارکه اصفهان وجود دارد که این موضوع می ‎تواند‎ روی قیمت ورق فولاد مبارکه تاثیرگذار باشد.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، ورق‎ سیاه خود را بر اساس استاندارد Din آلمان می‎ سازد و به دو صورت رول یا برش خورده روانه بازار می‎ کند. این کارخانه، بیشتر روی تولید ورق ‎های سیاه با ضخامت کم متمرکز است و محصولات آن (ورق‌‎های A283، ST37 و ST52) را با ضخامت کمتر از 15 میلی ‎متر تولید و عرضه می ‎کند.

2. فولاد اکسین

اکسین هم جزو کارخانه ‎هایی است که روی تولید ورق سیاه با ضخامت بالا تمرکز دارد.  این کارخانه هم مانند کاویان در استان خوزستان و شهر اهواز واقع شده است و محصولات خود را با شیت‎ هایی به عرض 2 متر تولید می‎ کند. از جمله آلیاژهای ورق سیاه اکسین اهواز می‎ توانیم به ST52، A283 و CK45 اشاره کنیم. عبارت قیمت ورق سیاه اکسین بسیار جستجو می‎ شود که این موضوع نشان دهنده این است که  بسیاری از افراد برای پروژه‎ های خود به دنبال خرید ورق از این کارخانه هستند.

ورق سیاه فولاد کاویان

3. فولاد کاویان

مجتمع فولاد کاویان در استان خوزستان و شهر اهواز قرار دارد و برخلاف فولاد مبارکه، فقط روی تولید ورق سیاه تمرکز دارد. به بیان ساده ‎تر، فولاد کاویان فقط ورق سیاه با دو گرید ST37 و ST52 تولید می ‎کند. مجتمع فولاد کاویان اهواز، محصولات خود را با ضخامت 8 تا 40 میلی ‎متر با شیت‎ هایی به طول 6 متر تولید می ‎کند. هر شیت ورق سیاه کاویان با عرض‎ های 1.25 و 1.5 متر روانه‎ ی بازار می‎ شوند. گفتنی است که قیمت ورق سیاه کاویان نیز مانند قیمت انواع آهن آلات ثابت نیست و هر لحظه امکان دارد نرخ جدیدی برای محصولات این شرکت ثبت شود.

4. فولاد قائم

فولاد قائم یکی دیگر از تولیدکنندگان ورق گرم است که مانند فولاد مبارکه اصفهان در استان اصفهان قرار دارد. این مجموعه، ورق ‎های سیاه خود را بر اساس استانداردهای ST37 و ST52 تولید می‏ ‎کند و در بازار به فروش می ‎رساند. ضخامت رایج برای تولید ورق فولاد قائم بین 10 تا 100 میلی‎ متر است که بیشتر برای تانکر سازی، ساخت مخازن مختلف، خودروسازی و صنعت تجهیزات دریایی مورد استفاده قرار می‎ گیرد.

ورق سیاه فولاد گیلان

5. فولاد گیلان

یکی دیگر از کارخانه های تولید کننده ورق گرم کشور، فولاد گیلان است که در شهرک صنعتی شهر رشت قرار دارد. این مجموعه، فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده و از ظرفیت تولید 2.5 میلیون تن ورق در سال بهره می برد. فولاد گیلان هم مانند فولاد مبارکه محصولات خود را به صورت رول و با ضخامت کمتر از 15 میلی متر تولید می کند. هر رول ورق سیاه گیلان از عرض 1 یا 1.25 متری بهره می برند. این کارخانه، محصولات خود  را با کیفیت بسیار مناسبی روانه ی بازار می کند که معمولا در ساختمان سازی و خودروسازی به کار برده می شوند.

ورق سیاه فولاد خرم آباد

6. فولاد خرم آباد

فولاد خرم آباد جزو کارخانه هایی است که روی تولید ورق گرم با ضخامت بالا تمرکز دارد و محصولات خود را با ضخامت بیشتر از 15 میلی متر تولید می کند. این کارخانه، محصولات خود را  از ضخامت 15 تا 60 میلی متر، با طول 6 متر و با دو نوع عرض 1.25 و 1.5 متر تولید می کند و به فروش می ‎رساند. قیمت ورق سیاه خرم آباد نیز مانند سایر کارخانه ها ممکن است به صورت لحظه ای تغییر کند و نرخ جدیدی برای محصولات این شرکت ثبت شود. نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، برند تولید کننده، قیمت مواد اولیه از جمله عواملی هستند که روی نرخ ورق گرم در کارخانه های مختلف تاثیرگذار هستند.

7. کارخانه نورد و قطعات فولادی تهران

نورد و قطعات فولادی یکی از قدیمی ‎ترین مجموعه‎ های فعال در زمینه تولید ورق گرم محسوب می‎ شود که فعالیت خود را از سال 1347 در مجتمع شهید کلاهدوز کرج آغاز کرده است. این کارخانه نیز مانند فولاد قائم اهواز، ورق‎ های سیاه خود را با دو گرید ST37 و ST52 تولید و در بازار عرضه می ‎کند. نورد و قطعات فولادی محصولات خود را با شیت‎ هایی به طول 6، عرض 1.25 و  با ضخامت رایج 8 تا 25 میلی ‎متر تولید می ‎کند تا در بازار به فروش برساند. از جمله مهم‎ترین کاربردهای ورق سیاه این کارخانه می‎ توانیم به تولید گاردریل‎ ها، ساخت پروفیل و تابلوهای ترافیکی اشاره کنیم.

فولاد درخشان اراک

8. فولاد درخشان

فولاد درخشان که یکی دیگر از تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران به شمار می ‎رود، در استان مرکزی و 15 کیلومتری شهر اراک قرار گرفته است. این مجموعه، ورق ST37 تولید و به بازار عرضه می‎ کند. تولید مقاطع ساختمانی، صفحه ستون ساختمان‎ ها، دستگاه‎ های صنعتی و ساخت بدنه خودروها از جمله مهم‎ترین کاربردهای ورق سیاه فولاد درخشان در صنعت به شمار می‎ روند.

9. فولاد گرمسار

هشتمین کارخانه این لیست، فولاد گرمسار است که فعالیت خود را با تولید لوله، انواع قوطی و پروفیل در سال 1372 شروع کرد. تولید ورق سیاه در این کارخانه با ضخامت 10 تا 100 میلی ‎متر صورت می گیرد و محصولات با شیت هایی به طول 6 یا 12 متر روانه ‎ی بازار می شود. ورق های سیاه فولاد گرمسار با عرض 1، 1.25 و 1.5 متر تولید و عرضه می شوند. تنوع محصولات در فولاد گرمسار بسیار زیاد است و این تولیدکننده بخش زیادی از نیاز بازار به ورق سیاه را تامین می کند. عواملی که بر قیمت روز ورق آهن تاثیرگذار هستند، می توانند باعث تغییر نرخ ورق سیاه در فولاد گرمسار شوند.

جمع‌‎بندی:

ورق سیاه یکی از محصولات مهم در دنیای فولاد است که برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می ‎گیرد. کاربردی بودن و نیاز بالا باعث شده تا کارخانه های بسیاری در زمینه ساخت ورق های گرم فعالیت کنند. در این مقاله به معرفی 9 کارخانه تولید کننده این محصول در کشور اشاره کردیم که برای پروژه ‎های خود می‎ توانید ورق سیاه خود را از این کارخانه ها خریداری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید ورق از کارخانه های ذکر شده، کافیست با شماره‌‎ی 54663000-021 و قیمت های روز را از کارشناسان تسفا استعلام بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا