رپورتاژ آگهی

تفاوت آجر شیل با آجر نسوز در چیست ؟

 

تفاوت آجر شیل با آجر نسوز در چیست ؟

آجرهای یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی میباشند که در بخش های مختلف ساختمان می‌توانند حضور داشته باشند. آجر شیل و آجر نسوز دو مدل از آجر هستند که محبوبیت و طرفداران زیادی دارند. اما هر کدام از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارند که ممکن است با توجه به موقعیت و شرایط از آجر شیل یا آجر نسوز استفاده کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به صورت دقیق به بررسی این دو آجر و اینکه آجر شیل یا آجر نسوز چه ساختار ویژگی و کاربردی دارند، بپردازیم.

آجر شیل

آجر شیل چیست؟ در واقع نمای پست مدرن محسوب می شود علت این امر آن است که هم طراحی مدرن دارد و هم نوعی حالت سنتی. مواد تشکیل دهنده آجر شیل از خاک شیل می باشد. در واقع نوعی سنگ رسوبی آسیاب شده است که از ترکیب کانی رس و کانی های دیگر و ذرات در اندازه های لای به خصوص کوارتز و کلسیت تشکیل شده است. کانی های اصلی برای تشکیل خاک شیل شامل مونت موریلونیت، کوارتز، کلسیت، آلبیت و دولومیت میباشد. این خاک مقاومت فشاری بالا، جذب آب و ضریب اشباع پایین دارد که سبب می شود استحکام و پایداری بالایی ایجاد شود و گزینه مناسب برای ساخت آجر می باشد.

آجر شیل چیست

ویژگی های آجر شیل

بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که آجر نما شیل یک جایگزین مناسب برای آجر قزاقی است که تا به حال سنتی ترین دمای در حال تولید در کشور می باشد علت این ایده آن است که آجر شیل طول عمر بالایی دارد و در طول زمان تغییر رنگ زیادی نمی دهد چون در تولید آجر نما از مواد رنگی استفاده نمی شود و رنگ آجر کاملاً طبیعی میباشد. به دلیل اینکه درون این آجر شیل وجود دارد از نفوذ دوده و گرد و غبار به داخل آجر جلوگیری می کند و با بارش باران کاملاً کثیفی ها شسته شده و روی زمین میریزد.

در حالت کلی آجر شیل یکی از انواع آجره پرطرفدار میشه می باشد که به علت داشتن ظاهر گرم و متنوع می تواند جلوه خاصی به بنا اضافه کند. از دیگر مزیت‌های آن شامل:

 مقاومت بالا در مقابل فشار ضربه و حرارت
 خاصیت جذب آب بسیار پایین
 پایداری رنگ در برابر نور و اشعه های خورشید و همچنین بارش باران و برف
 خاصیت ضد شوره ضد سایش و اصطکاک
 ایجاد ظاهری شکیل به نمای ساختمان
 آسیب نرسیدن به خاک کشاورزی.
 کاربرد استفاده از آجر شیل

از جمله کاربردهای آجر شیل در پروژه های ساخت و ساز می باشد. می‌توان از این و آجر برای نمای خارجی ساختمان استفاده کرد تا جلوه زیبا و شکیرا به بنا بدهد. همچنین می‌توان از آن‌ها برای فضاهای داخلی و کف نیز استفاده کرد. فیلم مهاجر جایگزین مناسبی برای آجر قزاقی میباشد. به دلیل وجود آهن در ساختار آجر شی می توان در بخش هایی از آن استفاده کرد که نیاز به مقاومت بالا می باشد.

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز در واقع نوعی آجر است که از خاک های چینی و نسوز تولید می شود و از ویژگی‌های آن این است که ساختار مولکولی متراکم و ظریفی دارد. برای تولید آجر های نسوز لازم است تا سنگ را آسیاب کرده تا به خاک تبدیل شود. بعد از گذشت سه روز پخت در کوره دمای بالای ۱۵۰۰ درجه آجر نسوز ساخته می شود. موتوری که از اسم آن مشخص است این آنجا می توان درجه حرارت بالا را تحمل کند چه گزینه خوبی برای استفاده در کوره ها پاتیل ها و عایق کاری های صنعتی است. البته می‌توان از این نوع آجر در نمای ساختمان ها نیز استفاده کرد.

تفاوت آجر شیل با آجر نسوز در چیست ؟

ویژگی های آجر نسوز

یکی از مهمترین ویژگی های آجرهای نسوز مقدار مقاومت بالا در برابر حرارت می باشد. این مسئله سبب می‌شود تا بتوان از این نوع موجود در درون کوره های صنعتی به عنوان پوشش استفاده کرد و همچنین می توان برای شومینه ها هم کاربرد زیادی داشته باشد. در واقع همه مکان هایی که درجه حرارت بالایی دارند می‌توانند از آجر نسوز استفاده کنند. میزان تحمل حرارت در آجرهای نسوز به مواد به کار رفته در آنها بستگی دارد.

از ویژگی های آجر نسوز به حالت کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 تنوع رنگی بالا در انواع مختلف
 سازگاری با محیط زیست
 خاصیت ضد شوره بودن
 مقاومت بالا در برابر تغییرات دمای هوا و باران های اسیدی
 مقاومت دمای بالا تا ۱۰۰۰ درجه.

کاربرد استفاده از آجر نسوز

آجر های نسوز را میتوان در مکان های مختلف به عنوان نما بیرونی و همچنین به عنوان پوشش داخلی استفاده کرد. بیشترین مکان هایی که از این نوع آجر استفاده می شود شامل موارد زیر است.

کاربرد استفاده از آجر شیل

نمای آجر نسوز در ساختمان ها

 نمای داخلی
 کف فرش
 باربیکیو
 شومینه
 پوشش داخلی کوره با استفاده از آجر نسوز.

آجرهای نسوز طیف رنگی بالایی را شامل می‌شوند و در صورتی که برای نمای خارجی ساختمان استفاده شود می تواند ظاهر زیبایی به ساختمان ببخشند و همچنین در مقابل حرارت مقاومت می کنند.

تفاوت آجر شیل و نسوز

آجر شیل و آجر نسوز شباهت های زیادی با هم دارند بنابراین برخی از افراد به اشتباه این دو را یکی می دانند. این دو در مواد تشکیل دهنده با یکدیگر تفاوت دارند؛ خاک اصلی برای تشکیل آجر نسوز، خاک نسوز می باشد و ماده تشکیل دهنده آجر شیل، خاکشیر می باشد که از نوعی سنگ رسوبی به دست می آید. طیف رنگی آجرهای نسوز در رنگ های قرمز، شاموتی، کرم، سیاه، سفید و غیره می باشد، اما آجر شیل تنوع رنگی پایین تری دارند و عموماً به رنگهای قرمز، سفید و گلبهی در دسترس هستند. شما می توانید در زمان خرید آجر به این موارد دقت کنید.

جمع بندی

آجر شیل و آجر نسوز را می توان در بخش های مختلف ساختمان استفاده کرد. آجر های شیل رنگ های خاصی دارند که بعد از استفاده در نمای خارجی ساختمان می‌توانند چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب کند همچنین با خاصیت ضد نفوذی که دارند از ورود گرد و غبار و آب درون آن جلوگیری می کنند. در مقابل آجرهای نسوز توانایی مقاومت حرارت بالایی دارد و در محیط هایی مثل شومینه و کوره قابل استفاده میباشد. اینکه بخواهیم از آجر شیل یا آجر نسوز استفاده کنیم بستگی به نوع کاربری و محیط موردنظر دارد. هر دوی آنها وضعیت هایی را دارد اما برای بهره بری از تمامی این وضعیت ها لازم است تا ویژگی های هر یک را به صورت دقیق در نظر داشته باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا